اول آوریل 2022 - بر اساس یک گزارش جدید، زنانی که قبل از 40 سالگی وارد یائسگی می شوند، 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند. این یافته به ویژه برای زنان مبتلا به دیابت مهم است زیرا دیابت با افزایش خطر یائسگی زودرس و زوال عقل مرتبط است. این مطالعه که توسط محققان مستقر در دانشگاه شاندونگ در جینان، چین انجام شد، در کنفرانس اپیدمیولوژی، پیشگیری، سبک زندگی و سلامت قلبی متابولیکی 2022 ، که توسط انجمن قلب آمریکا در شیکاگو برگزار گردید، ارائه شد.

محققان از آمار مطالعهی بیوبانک بریتانیا، یک پایگاه داده های زیست پزشکی گسترده که حاوی اطلاعات ژنتیکی و سلامت نیم میلیون نفر در بریتانیا است، استفاده کردند. آنها اطلاعات 153291 زن را که در زمان شروع شرکت در پروژهی بیوبانکبین سال های 2006 تا 2010، میانگین سنی 60 سال داشتند، بازیابی کردند. محققان زنانی را شناسایی کردند که مبتلا به انواع زوال عقل بودند، اعم از بیماری آلزایمر، دمانس عروقی (زوال عقل ناشی از سکته مغزی) و زوال عقل ناشی از عوامل دیگر. آنها برای عوامل پیچیده ی احتمالی، از جمله سن، سطح تحصیلات، درآمد، فعالیت بدنی، نژاد، شاخص توده بدنی(BMI)، سیگار کشیدن، مصرف الکل، بیماری های قلبی عروقی و دیابت تنظیم شدند. در نهایت، آنها زنان را بر اساس سنس که وارد یائسگی شده بودند، طبقه بندی کردند که شامل یائسگی در سن متوسط ​​50 تا 51 سالگی، یائسگی زودرس یا premature menopause(قبل از 40 سالگی) و یائسگی زودهنگام (قبل از 45 سالگی) بود.

یائسگی زودرس با افزایش خطر زوال عقل مرتبط است

محققان به این نتیجه رسیدند که در مقایسه با زنانی که بعد از 50 سالگی یائسگی را تجربه می کنند، زنانی که یائسگی آنها قبل از 40 سالگی (یائسگی زودهنگام) شروع می شود، 35 درصد بیشتر در معرض ابتلا به نوعی زوال عقل در سال های آخر زندگی خود قرار دارند. زنانی که یائسگی زودهنگام (قبل از 45 سالگی) را تجربه می کنند، 1.3 برابر بیشتر در معرض زوال عقل بودند. احتمال بروز زوال عقل در زنانی که در سن متوسط ​​50 تا 51 سالگی، یائسگی را تجربه می کنند، نسبت به زنانی که یائسگی آنها بعد از 52 سالگی شروع شده است، بیشتر نبود. محققان هیچ رابطه ای بین سن یائسگی و خطر زوال عقل عروقی(vascular dementia) پیدا نکردند.

چه چیزی ممکن است پشت این رابطه ی بین یائسگی زودرس و خطر زوال عقل نهفته باشد؟ از آنجایی که سطح استروژن یک زن پس از ورود به یائسگی کاهش می‌یابد، ونتینگ هائو، سرپرست تیم تحقیق، حدس می‌زند که ممکن است این موضوع ارتباطی با سطح استروژن و استرس اکسیداتیو داشته باشد. استرس اکسیداتیو نتیجه ی عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن است و در شرایطی مانند التهاب مزمن، بیماری آلزایمر، مشکلات قلبی عروقی و حتی دیابت نقش دارد. او گفت: ما می دانیم که کمبود استروژن در دراز مدت استرس اکسیداتیو را افزایش می دهد، که ممکن است پیری مغز را افزایش دهد و منجر به اختلال شناختی شود.

قبل از توصیه متخصصان پزشکی به درمان استروژن برای زنان برای جلوگیری از زوال عقل، تحقیقات بیشتری باید انجام شود. زمانی تصور می شد که درمان جایگزینی هورمون (HRT) ممکن است نوعی عصای جادویی برای مشکلاتی باشد که با پیری به خصوص در زنان ایجاد می شود، اما تحقیقات بعدی نشان داد که استروژن خطر لخته شدن خون و سکته را افزایش می دهد در حالی که خطر حمله قلبی را کاهش نمی دهد، و اکنون پزشکان در توصیه آن بسیار مردد هستند. با این حال، راه های دیگری برای کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل وجود دارد. به گفته دکتر هائو، از زوال عقل می توان پیشگیری کرد، و راه های مختلفی وجود دارد که زنانی که یائسگی زودرس را تجربه می کنند، می توانند خطر ابتلای خود به زوال عقل را کاهش دهند. این شامل ورزش منظم، شرکت در فعالیتهای تفریحی و آموزشی، سیگار نکشیدن و ترک الکل، حفظ وزن مناسب، دریافت ویتامینD کافی و در صورت توصیه پزشک، احتمالا مصرف مکمل های کلسیم است.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/04/01/early-menopause-raises-dementia-risk-new-study-says/